Widgets

Dokumentari: 10 Tahun Sebelum Merdeka

Thursday, August 30, 2012



Tepat jam 12.00 tengah malam ni genaplah 55 tahun negara kita merdeka. Aku bangga apabila melihat Malaysia membangun dengan begitu pantas dan dinamik dalam pelbagai bidang. Aku pasti ketika disekolah kita diajarkan bagaimana orang-orang terdahulu banyak menumpahkan keringat, darah dan air mata dalam mencapai kemerdekaan yang sehingga kini dapat dikecapi oleh kita. Oleh yang demikian kita mestilah menghargai dan mengekalkan kemerdekaan yang dikecapi agar generasi mendatang dapat merasai apa yang kita rasai sekarang.



"....dengan limpah rahmat Allah subhanahu wa ta'ala akan kekal menjadi sebuah negara yang merdeka dan berdaulat serta berdasarkan kebebasan dan keadilan dan sentiasa menjaga dan mengutamakan kesejahteraan dan kesentosaan rakyatnya dan mengekalkan keamanan antara segala bangsa."

- Pemasyhuran Kemerdekaan, 31 Ogos 1957 –

Tapi tahukah kita bagaimana tertubuhnya parti politik berhaluan kiri. Disini aku sertakan video dokumentari oleh Fahmi Reza yang dibuat pada tahun 2007 lagi. Dokumentari ini menceritakan pengalaman yang dilalui oleh 5 individu yang turut serta dalam perjuangan politik kiri untuk membentuk sebuah gerakan kemerdekaan rakyat di Malaya, sepuluh tahun sebelum merdeka.




Bagi mereka yang lupa Sejarah Kemerdekaan Malaysia bolehlah baca dan tengok video yang disertakan dalam Malaysia Merdeka.



0 comment:

Post a Comment

 
Kisah Gajet © 2012 | Designed by Capik